DUBLINIA

Carlito Azevedo

Poet

November | 2012

The typographic edition, like the flowers in a jar from the Rilke poem, is always awaiting water which, once again, saves it from a death initiated as from the moment in which, out of all its potentialities, we begin to develop not the most beautiful and exciting, but the most lucrative. Noa Noa, Tipografia de Ouro Preto, Gráfica Marly and Lira Nordestina, names of channels through which passed, and continue to pass, a secret story of literature. Between the gift and the damnation.

Apart from the typographic gesture, coherent with her work as an artist, through the call of materiality, through the step by step involvement with the final production, over and above the typographic gesture, like a watermark, Márcia Clayton traces a voyage in parallel. The Dublin trip, hence DUBLINIA, a lodestone in which will be united fragments of life, desires, stories, accidents, both personal and remote. And another trip, also in stone, but a gravestone of obituaries, gathering together biographemes, more than biographies, res/graphemes.

These poems, these engravings, now, in your hands, were a short while ago the din of printing presses running into the night on the Morro da Conceição. Like a heart that multiplies, if one can call it multiplication the act of generating that which is born rare. There is life wherever you choose to look and examine in this black box.

[ Translated by Simon Clayton ]

 

A edição tipográfica, como as flores num jarro que fala o poema de Rilke, está sempre à espera de água que, uma vez mais, a salve da morte iniciada a partir do momento em que, de todas as potencialidades, passamos a desenvolver não as mais belas e excitantes, mas sim as mais rentáveis. Noa Noa, Tipografia de Ouro Preto, Gráfica Marly, Lira Nordestina, nomes de vias por onde passou e continua a passar uma história secreta da literatura. Entre o dom e a danação.

Além do gesto tipográfico, coerente com seu trabalho de artista plástica, pela vocação da materialidade, pelo corpo a corpo com a produção final, e sobre o gesto tipográfico, como marca d’água, Márcia Clayton traça uma dupla viagem. A viagem-Dublin, daí DUBLINIA, pedra-imã à qual vão se reunir os fragmentos de vida, desejos, histórias, acidentes, pessoais e alheios. E outra viagem, também pedra, mas pedra-tumular, a dos obituários, tombeau ao qual se reúnem biografemas, mais do que biografias, res/grafemas.

Estes poemas, estas gravuras, agora, em suas mãos, foram há pouco um bater surdo de prensas dentro da noite do Morro da Conceição. Como um coração multiplicador, se se pode chamar de multiplicar o ato de gerar o que já nasce raro. Há vida por onde quer que se olhe e examine essa caixa-preta.

Preface of DUBLINIA artist book | Prefácio do livro de artista DUBLINIA . Gráfica Marly . RJ . 11|2012